Nr 2190 w Rejestrze Prasy SO w Poznaniu. Od maja 2007 r.
| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Szanowni P.T. Czytelnicy Gazety Autorskiej „IMPRESJee”(nr 2190 w Rejestrze Prasy w SO w Poznaniu), Słonecznie Was zapraszam do odwiedzin Salonów mojej gazety, życząc inspirującej i miłej lektury - Redaktor naczelna. Statystyki Gazety Autorskiej „IMPRESJee”. * Liczba wizyt: 6 726 381 ** Liczba wizyt (w gazecie i podstronach): 9 020 659. W Blox na TOP 1000 Gazeta Autorska „IMPRESJee” na pierwszym miejscu popularności w kategorii: Media.
niedziela, 03 września 2017

 

12 września 2017 o godz. 1800 (wtorek) Wieczór utworów satyrycznych, biesiadnych, fraszek, dedykacji, aforyzmów, limeryków itp. Zapraszamy do czytania. Pisarka z ratajskiego muralu – Barbara Tylman.

19 września 2017 o godz. 1800 (wtorek – Bistro „Cezar”) Tomasz Rębacz – „Sytuacje, tom równorzędny”. Recenzja – Alicja Kubiak. Prezentacja rysunków Izabeli Czarny i obrazów Grażyny Kielińskiej.

3 października 2017 o godz. 1800 (wtorek) Klubowe debiuty: Adam Maria Synowiec, Aleksander Talarkiewicz. Omówienie – Marek Słomiak.

17 października 2017 o godz. 1800 (wtorek) Promocja nowej książki Stanisława Chutkowskiego – „Relacje”. Recenzja – Jerzy B. Zimny. „Pstryk…” – poetycki debiut Agnieszki W. Pawlak.

Klub Literacki „Dąbrówka” – Piątkowskie Centrum Kultury PSM. Zapraszamy do publikacji w „Protokole Kulturalnym”. Spotkania w „Dąbrówce”, os. Bolesława Chrobrego 117. Prowadzi Jerzy Grupiński

Grafika animowana: Oazy myśli,  Stefania Pruszyńska



piątek, 01 września 2017

 

– To, co dzieje się w Puszczy Białowieskiej, jest międzynarodowym skandalem bez precedensu. Jan Szyszko i jego ludzie ignorują decyzję Trybunału Sprawiedliwości UE i konsekwentnie dążą do dewastacji wyjątkowych walorów przyrodniczych Puszczy Białowieskiej.

Przeznaczeniem martwego starego drzewa w tym przebogatym ekosystemie jest stać się schronieniem i pożywieniem rzadkich gatunków zwierząt, roślin i grzybów, a nie  jak chciałby tego Jan Szyszko  materiałem na palety i sklejkę. Puszcza Białowieska jest przyrodniczym skarbem w skali całego świata, dlatego w jej obronie protestują osoby z kilkunastu europejskich krajów. Wzrastająca nerwowość i brutalność zwolenników wycinki odnosi skutek odwrotny do zamierzonego  jest nas coraz więcej i działamy na coraz większą skalę  powiedział Robert Cyglicki, dyrektor Greenpeace Polska („Greenpeace rozszerza protest w Puszczy Białowieskiej”,  31 sierpnia 2017 r. w: http://www.greenpeace.org/poland/pl/).  

Cytat dnia wybrała: Stefania Pruszyńska

Fot.: Stefania Pruszyńska


 

sobota, 26 sierpnia 2017

 

Sanitarne usuwanie drzew z Puszczy Białowieskiej ma puszczę uratować poinformowała w czwartek premier Beata Szydło i powiedziała, że w tej sprawie wierzy ministrowi Szyszko i prowadzącym te prace leśnikom.

„Jeżeli chodzi o sanitarne usuwanie drzew, które są uszkodzone przez kornika, to jest przede wszystkim walka z tym, żeby puszcza przetrwała. Ja wierzę oczywiście panu ministrowi Janowi Szyszko, on jest ministrem w moim rządzie, wierzę też opinii rady leśnictwa, która jest moim zapleczem eksperckim w tej sprawie. Wierzę tym leśnikom, którzy prowadzą te prace, żeby właśnie puszczę uratować” powiedziała Szydło.

„No cóż, Komisja Europejska czy Bruksela ma prawo do swojego zdania (...) nie obawiam się jakichś takich konfrontacyjnych dyskusji. Przedstawiamy argumenty. Po to jest KE, żeby swoje zdanie artykułować. My mamy przede wszystkim swój plan, który realizujemy, swój program. Jesteśmy gotowi do wyjaśnień, do przedstawienia pełnej informacji i będziemy to robić” dodała.

Pod koniec lipca Trybunał Sprawiedliwości UE podjął decyzję o natychmiastowym nakazie wstrzymania wycinki na obszarach chronionych Puszczy Białowieskiej. To środek tymczasowy, o który wnioskowała Komisja Europejska.

Resort środowiska w odpowiedzi do Trybunału Sprawiedliwości UE napisał, że wstrzymanie wycinki w Puszczy Białowieskiej, jak tego chce Komisja Europejska, spowoduje szkody w środowisku o szacowanej wartości 3,2 mld zł. Z informacji uzyskanych przez PAP wynika, że resort środowiska podkreślił w piśmie, iż jego działania są zgodne z przepisami dyrektyw ptasiej i siedliskowej, a nawet niezbędne dla ochrony przyrody.

Przeciwnego zdania jest Komisja Europejska, która właśnie za nieprzestrzeganie tych regulacji rozpoczęła procedurę o naruszenie prawa unijnego w Polsce. Obie dyrektywy są podstawą europejskiego programu Natura 2000.

pif/dym/

Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl


Fot. własna redakcji Gazety Autorskiej IMPRESJee www.impresjeee.blox.pl i IMPRESJee.pl www.impresjee.pl

Fot.: Stefania Pruszyńska


czwartek, 24 sierpnia 2017

 

Kto nie  miał dotąd  okazji poznać różnych a fascynujących barw kultury muzycznej Cyganów bałkańskich, hiszpańskich, rosyjskich czy charakterystycznej dla Sintów i nie smakował żywiołów tej muzyki, nie sięgał po współczesne aranżacje inspirowane starymi pieśniami cygańskimi i nie wsłuchiwał się w romantyczne pieśni rosyjskich Cyganów – w najbliższą sobotę, 26 sierpnia, będzie mógł  w parku Wilsona w Poznaniu raczyć się do syta wszystkimi tymi specjałami. Na stole biesiadnym tej uczty dla ducha, którym stanie się muszla koncertowa, pojawią się serwowane w obfitości: cygańska muzyka, śpiew i taniec.

Wystąpią artyści mający w swoich biografiach estradowych wiele koncertów, laurów, uznani za znakomitości: zespół Perła i Bracia, Katarzyna Gurak, zespół Romanca i Liza.


Perła i Bracia – zespół wokalno-instrumentalno-taneczny. Repertuarem tej grupy i zarazem jej specjalnością  jest oryginalna muzyka romska. Liderka zespołu, której romskie imię brzmi Perła, wraz z mężem specjalizuje się w wyszukiwaniu, zapisywaniu, aranżowaniu i wykonywaniu tradycyjnych utworów romskich.


Katarzyna Gurak. Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła w zespole „Terne Blumy” z Mielca w 2008 roku. Jej pasją jest taniec cygański, flamenco oraz bollywood. Swoje umiejętności doskonaliła podczas warsztatów prowadzonych przez uznane tancerki tj.; Annę Dębicką, Radosławę Bogusławską oraz Bogumiłę Delimatę. Razem z zespołem występowała na wielu festiwalach, przeglądach czy dniach kultury romskiej. Zdobywała kolejne doświadczenia pracując jako choreograf romskiego zespołu „Romano Ław” z Tarnowa, prowadziła również warsztaty tańca cygańskiego dla młodzieży w projekcie „Tarnów – trzy kultury”. Na chwilę obecną tworzy swój własny zespół w Mielcu. Miała przyjemność zatańczyć dla Pary Prezydenckiej w warszawskim Belwederze. W czerwcu tego roku zajęła I miejsce podczas VIII Mistrzostw Europy Wschodniej Tańca Orientalnego, na których zaprezentowała taniec cygański. Tydzień temu już piąty rok z rzędu wystąpiła jako solistka na Festiwalu „Muzyka Łagodzi Obyczaje” w Gorzowie Wielkopolskim. Na co dzień jest studentką II roku prawa, ale to z tańcem chciałaby wiązać swoją przyszłość.


Zespół Romanca tworzą młodzi artyści kipiący żywiołowością. Wykonują tradycyjną muzykę romską na klasycznych instrumentach. Komponują własne utwory, z których wiele stało się przebojami telewizyjnymi i radiowymi (np. „Życie jest chwilą”). W zespole występują urokliwe i uzdolnione tancerki i wokalistki. Lider zespołu Roland Bilicki wywodzi się z rodu o silnych tradycjach muzycznych. Komponuje i gra na skrzypcach i na gitarze oraz śpiewa. Muzyka tego zespołu porywa do tańca.


Liza (Elizaveta Kotlyarenko) jest obecnie jedną z największych gwiazd muzyki cygańskiej w Polsce. Podczas koncertu w parku Wilsona wykona nie tylko romanse rosyjskich Romów, ale także muzykę Romów bałkańskich, własne kompozycje i znane przeboje muzyki cygańskiej. Artystka wywodzi się z  rodziny muzyków. Jej ojciec występował w słynnym moskiewskim Teatrze „Romen”.

Wystawa „Życie kulturalne poznańskich Romów”. Muzyka, śpiew i tańce wraz  z akcentami romskiej kultury materialnej stworzą pejzaż, którego scenografię zaakcentuje wóz cygański. Wóz ten dojedzie z Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Pojawią się też w pobliżu muszli koncertowej w parku Wilsona jako obiekty wystawowe różne pamiątki,  dzieła sztuki: obrazy, rzeźby,  które swoim i ich autorów istnieniem są wpisane w życie kulturalne poznańskich Romów.

Stefania Pruszyńska

 


 XI Światowe Spotkania z Kulturą Romską rozpoczną się 26 sierpnia, w sobotę, gdy zegary wybiją godzinę 14.oo. Organizatorzy XI Światowych Spotkań z Kulturą Romską: Światowa Izba Lordów Romskich i Fundacja  „Bahtałe Roma” zapraszają  Państwa do parku Wilsona w Poznaniu. Wstęp jest wolny.

A oto program artystyczny:

Godz. 14.00 – inauguracja

Godz. 14.15 – zespół Perła i Bracia

Godz. 15.30 – Katarzyna Gurak – 2 tańce solo

Godz. 15.45 – zespół Romanca

Godz. 17.00 – Katarzyna Gurak – 2 tańce solo

Godz. 17.15 – 18.30 – Liza

Godz. 18.30 – uroczysty finał 

Plakat i inf.: Organizatorzy

Autor: Delfin Łakatosz

Fot.: Organizatorzy

Fot. 1 zbiorowa, oprac. graf.: Stefania Pruszyńska




Debaty oksfordzkie, w których mówcy nie mogą się wzajemnie obrażać, stają się w Polsce coraz popularniejsze – mówi jeden z propagatorów tego rodzaju rozmowy Łukasz Słoniowski. Zwraca też uwagę na walory edukacyjne debaty oksfordzkiej.

Debaty oksfordzkie pojawiły się w Polsce na pocz. lat 90. XX w. za sprawą prof. Zbigniewa Pełczyńskiego i Szkoły Liderów. Z czasem zaczęło powstawać coraz więcej organizacji, zajmujących się przygotowaniem debat na wzór tych pochodzących z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

W debacie oksfordzkiej mówcy, pod przewodnictwem marszałka, dyskutują nad postawioną tezą. Po prawej stronie marszałka siedzą obrońcy tezy, po lewej jej przeciwnicy. Rozmowa odbywa się bez wzajemnego obrażania się. Na końcu obecni poprzez głosowanie przyznają rację jednej ze stron lub wybierają najlepszego mówcę.

Łukasz Słoniowski, twórca projektu Szkoła Debaty podkreślił, że debaty oksfordzkie są coraz popularniejsze szczególnie w Małopolsce. Jako przykład wskazał dwa ogólnopolskie wydarzenia: Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich w Poznaniu i Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich w Krakowie.

W tym roku w I Akademickich Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich (11-14 maja Kraków) wzięły udział 52 drużyny z 22 uczelni wyższych z 13 województw. Łącznie 220 mówców broniło i obalało tezy. „W ciągu tygodnia po ogłoszeniu na uniwersytetach informacji o mistrzostwach, zgłosiło się do nas 30 kół naukowych” powiedział PAP Paweł Nowak, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, które organizuje akademickie mistrzostwa debat oksfordzkich.

Według jego szacunków w planowanych na przyszły rok II Akademickich Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich weźmie udział dwa razy więcej mówców, niż w tym roku.

O tym, że w Małopolsce szczególnie chętnie się debatuje, świadczą też wyniki Małopolan w mistrzostwach Polski w Poznaniu. Na pięć zorganizowanych edycji tytuł wędrował do szkół małopolskich: w 2013 r. do II LO w Krakowie, w 2014 do II LO w Tarnowie, w 2015 do V LO w Krakowie, w 2017 do VI LO w Krakowie.

Krakowska Szkoła Debaty to - jak podają jej twórcy najstarszy i nieprzerwanie działający w Polsce projekt skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dający młodzieży możliwość udziału w debatach oksfordzkich. Projekt, nad którym czuwa III Społeczne Liceum im. J. Słowackiego, działa od 2003 r. Z kolei członkowie Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców tworzą koła debat, wewnętrzne turnieje i dyskusje w 60 szkołach uczestniczących w projekcie.

Debaty oksfordzkie uczą nie tylko kulturalnej polemiki, ale i pokazują, że każdy problem ma co najmniej dwie płaszczyzny. Debaty uczą pewności siebie, komunikacji interpersonalnej, umiejętności budowania argumentacji i dają odwagę, by publicznie artykułować swoje myśli.

PAP - Nauka w Polsce

bko/ zan/

Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl




piątek, 18 sierpnia 2017

 

Fundacja „Bahtałe Roma” zaprasza na koncert  Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej  w dniu 20 sierpnia 2017 r. w Auli UAM w Poznaniu.

Będzie to wyjątkowe wydarzenie. Zobaczymy i usłyszymy na żywo Międzynarodową Orkiestrę Cygańską pod kierunkiem genialnego cymbalisty – wirtuoza Antona Conki, którą tworzą znakomici muzycy romscy  z Czech, Słowacji i Węgier:  Conka Anton – cymbały węgierskie, Conka Jan junior – I skrzypce, Conka Jan – II skrzypce, Holub Erik – III skrzypce, Tuleja Ladislav – altówka, Holub Roman – wiolonczela, Tuleja Arpad – kontrabas, Krajcovic Jozef – klarnet.

Usłyszymy klasykę Romów węgierskich, ogniste czardasze i nie tylko. Nie zabraknie śpiewu i tańca. Atrakcją są nastrojowe pieśni i romanse Romów rosyjskich w wykonaniu Lizy – niezwykle utalentowanej, pięknej romskiej wokalistki pochodzenia rosyjskiego. Będziemy mogli podziwiać żywiołowe tańce solowe i zespołowe w wykonaniu najlepszych tancerek w barwnych, tradycyjnych strojach, pod kierunkiem znakomitej tancerki i choreografa – Rady Bogusławskiej – laureatki międzynarodowych konkursów.

W ramach Dialogu Kultur: poezja i wystawa prac zaproszonych artystów. Na scenie zaprezentują własne utwory poetyckie nawiązujące  do tematyki romskiej: Stefania Pruszyńska − w I części programu, a Róża Łakatosz – w II części. Ponadto na wystawie w holu Auli UAM odbędzie się wernisaż wystawy obrazów i grafik:  Stefanii Pruszyńskiej,  Róży Łakatosz, Noemi Łakatosz i Delfina Łakatosza.

To wszystko będzie można usłyszeć i obejrzeć już 20 sierpnia 2017 r. o godz. 14.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Bilety do nabycia w CIM Arkadia w cenie 49 zł.

Dla wszystkich Seniorów od 60. roku życia wraz z jedną osobą towarzyszącą wstęp jest wolny.

Projekt jest dofinansowany z budżetu Miasta Poznania.

Patronami medialnymi koncertu Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej są: TVP3, Radio Poznań i Portal Autorski IMPRESJee.pl www.impresjee.pl

Autor plakatu: Delfin Łakatosz



czwartek, 17 sierpnia 2017

 

„Czasami czuję się bardzo samotny. Bywają takie dni, gdy czuję się samotny nawet w tłumie. Wyobrażam sobie, że z nią [miłością], kiedy już ją znajdę, ta samotność nie przytrafi mi się więcej” – Elvis Presley, Wikicytaty

„Ja nie jestem Królem. Jezus Chrystus jest Królem. Ja jestem tylko wokalistą (I am not the King. Jesus Christ is the King. I’m just an entertainer)” – Elvis Presley, Wikicytaty

„Przez całe życie matka była dla mnie wszystkim. Czuję się tak, jakbym stracił nie tylko matkę, ale i najbliższego przyjaciela, kolegę, kogoś, z kim mogłem rozmawiać o wszystkim. Gdy miałem kłopoty, mogłem przyjść do niej w środku nocy, a ona wstawała i starała się mi pomóc” – Elvis Presley po śmierci matki, Wikicytaty na podst. materiałów z konferencji prasowej, 22 września 1958, częściowo zapisanej na płycie „Elvis Sails”

„Boję się intelektualistów – powodują niezgodę i zazdrość. Trzymam się z daleka od tych, którzy mogą wpędzić mnie w kłopoty. Przebywam z ludźmi swojego pokroju” – Elvis Presley, Wikicytaty za: Leszek C. Strzeszewski, „Elvis”, PWM, Kraków 1986, s. 63

Rewolucja w muzyce, której dokonywał, gdy stał się wkrótce po pierwszych wejściach na ówczesną scenę − objawieniem, niesie wiele impulsów po dziś dzień i znajduje swój wyraz w nowych śmiałych formach i kierunkach muzycznych. Jako prekursor zmian odegrał rolę pochodni rozpalającej cały świat muzyczny. Elvis Presley nadal rozpala wyobraźnię i ożywia wrażliwość kolejnych pokoleń artystów sceny muzycznej i twórców nie tylko muzyki. Miałby teraz 82 lata życia ziemskiego. 

Wielu muzyków przypomina już  od 40 lat jego repertuar, starając się wcielić w Króla Rocka i  naśladować tak różnorodne stylistycznie jego kreacje sceniczne – te buchające energią i żywiołami w rock and rollu albo dla odmiany pełne wzruszeń, skupione, liryczne w repertuarze pozarockowym.

Jego płyty zostały wydane w nakładzie sięgającym już miliarda egzemplarzy. Zagrał w 31 filmach. A któż właściwie nie nuci jego piosenek, nie wsłuchuje się w jego repertuar gospel lub balladowy czy nie zna jego wizerunku? Młode pokolenia odkrywają Elvisa. To dobry znak, świadectwo rozległości zainteresowań, które bynajmniej nie koncentrują się tylko na rapie bądź disco polo.

A co myśleli i jak mówili o Elvisie Presleyu jego córka, żona albo muzycy czy jego najzagorzalsi miłośnicy? Przytaczam wypowiedzi znane i mniej znane. Także niektóre już publikowane wcześniej przeze mnie opinie postaci z muzycznego Poznania i muzycznej Polski. 

Lisa Marie Presley, córka Elvisa Presleya: „Miałam dziewięć lat i właśnie byłam w Graceland, kiedy to się stało. Na początku czułam się bardzo zagubiona. Cierpiałam, ale oglądałam też, jak świat cierpi. Ludzi zabierali do szpitala, tak byli wstrząśnięci śmiercią Elvisa. Dla mnie to było surrealistyczne doświadczenie. Mama martwiła się o mnie i zabrała mnie na miesiąc do Europy, jak najdalej od prasy i wiadomości”,Wikicytaty, za: Danny Scott, Nasze życie z Królem. Wyznania żony i córki Elvisa Presleya, Onet.pl, 2 października 2012 za: „The Times”.

Priscilla Presley, żona Elvisa Presleya: „Elvis był kochającym ojcem, ale niezbyt praktycznym i pomocnym. Nie interesowało go zmienianie pieluch i te sprawy. Chciał się bawić. Chlapał wodą, kiedy Lisa Marie była w wannie albo biegał z nią po ogrodzie. Uwielbiał córkę”, Wikicytaty za Danny Scott, „Nasze życie z Królem. Wyznania żony i córki Elvisa Presleya”, Onet.pl, 2 października 2012 za: „The Times”.

Jimmy Carter, 39. Prezydent USA w latach 1977 do 1981: „Elvis Presley jest wybitną osobowością jako człowiek, jako piosenkarz, jako Południowiec i jako gentleman”, Wikicytaty za: Leszek C. Strzeszewski, „Elvis”, op. cit., s. 138, 139;

„Jego muzyka, jego osobowość zmieniły oblicze amerykańskiej kultury. Elvis Presley był symbolem buntowniczego ducha naszego narodu” (His music and his personality, fusing the styles of white country and black rhythm and blues, permanently changed the face of American popular culture. His following was immense. And he was a symbol to people the world over of the vitality, rebelliousness and good humor of this country), Wikicytaty.

John Lennon: „Przed Elvisem nie było niczego (Before Elvis, there was nothing)”, Wikicytaty.

Ursula Andress: „Kiedy miałam wystąpić z Elvisem Presleyem w Fun in Acapulco, myślałam, że zetknę się z kimś, kto jest tylko produktem reklamy. Tymczasem Elvis okazał się wręcz czarującym partnerem. Zawsze był usłużny i chętny do pomocy – sława idola wyraźnie go krępowała. Mam jego nagrania pieśni typu gospel i uważam je za bardzo piękne”, Wikicytaty, za: Leszek C. Strzeszewski, „Elvis” op. cit., s. 109.

Bill Black, amerykański muzyk, kontrabasista, uważany za prekursora rock and rolla, o pierwszym spotkaniu z Presleyem: „Zobaczyłem smarkacza z rażąco wypomadowanymi włosami, wystrojonego w jasnoróżową koszulę, skórzane spodnie i białe pantofle”, Wikicytaty, za: Leszek C. Strzeszewski, „Elvis”, op. cit., s. 16.

Z nutą żartobliwości, lecz z uznaniem o wykonaniu przez Presleya piosenki „Blue Moon of Kentucky”:  „Brzmi tak, jakby to zaśpiewał jakiś przeklęty czarnuch”, Wikicytaty, za: Leszek C. Strzeszewski, Elvis, op. cit., s. 16.

George Harrison o koncertach Elvisa Presleya: „Wielkie, artystyczne przeżycie”, Wikicytaty, za: Leszek C. Strzeszewski, Elvis, op. cit., s. 129.

Piotr Bugzel, kompozytor, wokalista: „Drugiego takiego nie będzie. Presley był wielkim artystą,  dokonał rewolucji w muzyce i połączył wiele stylów. Muzyka Presleya jest ponadczasowa i wywiera wpływ na różnych ludzi – zarówno siedmiolatków, jak i młodych, i starszych. Budzi u wielu silne emocje. Jeśli chodzi o mnie, towarzyszy mi ona zawsze. Już od początków, gdy występowałem w  »Nurcie« sięgałem zawsze po nią i głos Elvisa jako energetyzujący. Ta muzyka jest silna i bliska mojemu sercu, wyzwala u mnie dobre emocje. Dlatego też ją śpiewam”.

Tomasz Dziubiński w wywiadzie „Moja fascynacja Elvisem Presleyem”: „Elvis już latem w roku 1954, czyli po Święcie Niepodległości nagrał w studio SUN Sama Philipsa w Memphis 2 pocztówki dźwiękowe jako prezent na urodziny swojej matki. Były to utwory »My Happiness« i »That`s When Your Heartaches Begin«. Zapłacił za usługę 3.95 $, co nie było wtedy małą kwotą. Dnia 5 lipca 1954 r., czyli zaraz po Święcie Niepodległości w Stanach, Elvis nagrywa dla wytwórni SUN swoją pierwszą płytę. Jako pierwszy utwór wybrał kompozycję czarnego bluesmana Arthura Crudupa »That`s All Right«, a na drugiej stronie płyty pojawił się utwór wykonawcy country-bluegrass Billa Monroe »Blue Moon Of Kentucky«. W tamtych czasach muzykę grano bez udziału perkusji. Zestawienie tych dwóch utworów na jednej płycie wprowadziło tyle zamieszania, że nie potrafiono zaszufladkować tych utworów i w ten sposób powstał nowy styl muzyczny, zwany Rockabilly, a słuchając płyty, nikt nie dawał wówczas wiary, że to śpiewa biały wykonawca. Uściślając więc, nie uznajemy Elvisa za twórcę Rockabilly oraz pierwszego białego wykonawcę, który przybliżył białym słuchaczom bluesa”.

Krzysztof Wodniczak, organizator cyklu koncertów „Poznaniacy pamiętają Presleya”: „Ten najbardziej muzykalny piosenkarz zintegrował białą muzykę country z czarnym bluesem, a ze współpracującymi z nim muzykami wprowadził wiele innowacji do techniki nagraniowej. Brzmienia sekcji rytmicznej później wykorzystywały wszelkie grupy rockandrollowe, rockowe i pop music. Moją ideą i moim zamiarem jest odsłonięcie Presleya jako śpiewaka zarówno gospel, stonowanego balladzisty, rozentuzjazmowanego wykonawcy muzyki country, jak i dynamicznego rockandrollowa”.

Wojciech Korda, wokalista: „Elvis... to temat rzeka... Po II wojnie światowej był on inspiratorem – tchnął nowego ducha w muzykę rozrywkową. W Ameryce szczególnie zwrócił uwagę swoim sposobem bycia. Był taki okres w latach 50., że jego styl widziano jako zbyt awangardowy, zbyt obcesowy. Miał też wielu wrogów w Wielkiej Brytanii, a naśladował go Cliff Richard. W Polsce słuchaliśmy Presleya w Radiu Luxemburg. A to było, jak to się mówi w Poznaniu: zabruniune. Dla władzy był »wrzodem«”.

Dariusz Stocki, kierownik artystyczny zespołu „Konsonans”: „Pierwszym spotkaniem z muzyką Elvisa Presleya, tak jak sobie przypominam, był utwór »Love me tender«. Miałem wtedy chyba 7 lat i stawiałem pierwsze kroki muzyczne. Bardzo chciałem ten utwór grać i nieporadnie, i ze słuchu, z tego co zapamiętałem w radiu, próbowałem setki razy, aż się udało. Byłem z siebie bardzo dumny. Dumny jestem i teraz, że w repertuarze naszego zespołu mamy także utwory Presleya. Przed taką silną muzyczną osobowością, jaką jest Elvis Presley, nie da się uciec i ja wcale nie chcę tej muzyki unikać. Czy Elvis Presley żyje? Muzycznie – jeszcze jak!”.

Aleksandra Wojtaszek, dyrygent chóru Inspiro Ensemble: „Elvis Presley jest fenomenem w muzyce rozrywkowej, nie na darmo zyskał miano króla rock and rolla, a jego legenda przetrwała. Co ciekawsze – miliony fanów w ogóle nie przyjęły faktu śmierci Presleya do wiadomości, wierząc, że uciekł on w prywatność i wiedzie gdzieś spokojne życie na marginesie wielkiego świata. Żywy czy martwy, jego muzyka ciągle cieszy się popularnością. Co więcej, ciągle ktoś naśladuje jego muzykę i sceniczną osobowość.

A jeśli chodzi o moje osobiste spotkanie z Elvisem... z jego muzyką – nastąpiło ono, kiedy przygotowywałam ze swym chórem jego piosenkę: »King of the Road«. W samym przygotowaniu utworu nie ma nic szczególnego, ale gdy pozna się pewną ciekawostkę, sprawa nabiera rumieńców: zanim Elvis rozpoczął karierę muzyczną, pracował jako kierowca ciężarówki. I do dziś, słysząc tekst songu, mam wrażenie, że jest to piosenka o nim samym i że Presley jest nie tylko autorem, ale i głównym bohaterem piosenki. To on jest »King of the Road«, czyli Królem Szosy:

(He knows) Every engineer on every train

All of their children and all of their names

And every hang-out in every Town

Every lock that ain't locked

When no one's around”.

Wojciech Gąssowski, wokalista: „Moja fascynacja Presleyem zaczęła się już w dzieciństwie. Już jako młody chłopak wziąłem gitarę do ręki i próbowałem śpiewać jego repertuar. Zdobycie wówczas jego płyty graniczyło niemal z cudem... Jednak mój przyjaciel miał siostrę w Anglii i pomógł mi ją uzyskać. Słuchaliśmy jej całymi dniami. To były utwory z pierwszego okresu Elvisa, zresztą najlepszego – był wtedy fantastyczny na estradzie i w swoim repertuarze. Później ulegał namowom swojego menedżera pułkownika Parkera, co doprowadziło do tego, że jego występy stały się widowiskiem bazarowym. Przestał mi się wtedy podobać. W ogóle był człowiekiem słabym i ulegał namowom wielu ludzi. Szkoda, że nie wytrzymał i nie pozostał przy swoim pierwotnym stylu – utrzymałby do dzisiaj swoją wielkość”.

Zespół „The Way Voices”:  „To jest superczłowiek, superartysta. Jego muzyka ma tę siłę, która motywuje wielu, nas wszystkich. To taki rodzaj muzyki uskrzydlającej, dodającej otuchy, mocy. Chcielibyśmy śpiewać piosenki Elvisa Presleya tak, aby uzyskać tę samą dynamikę i taki przekaz jak on. Będąc na scenie, potrafił skupić ludzi, ich przyciągnąć i ich rozgrzać.  Śpiewaliśmy już jego gospelowy repertuar tam, u siebie – w Nigerii... To sporo ciekawych utworów...”.

Gwiazdor w wielkim stylu, kreator indywidualista, nazywany Królem rock and rolla, o tak wybitnych zasługach dla rozwoju kultury muzycznej, a jest postrzegany nader często czy przede wszystkim jako obiekt do zbadania i  sprawca mających bulwersować opinię publiczną doniesień biograficznych, opartych li tylko o domniemania. Roztrząsane są różne wątki z jego życia. Dobrze, gdy ze smakiem i  zgodą  z faktami – na przykład w książkach pisanych w poczuciu odpowiedzialności za prawdę. Źle, gdy w stylu ciekawskich podglądaczy – w tzw. prasie bulwarowej czy  nie stroniących od tzw. ciekawostek bądź wręcz plotkarskich mediach celowo podsyca się głód żądnych wiedzy o czymś, co rzekomo jest możliwe, lecz niejasne, a wymaga szczegółowej informacji dla wszystkich. Raz po raz powraca wątek sensacyjny: sfingowanej śmierci Elvisa, dochodzą inne, np. o raporcie z sekcji zwłok Elvisa, obecnie zapieczętowanym, a mającym być ujawnionym w 2027 roku. Takie wzbudzanie niezdrowych emocji ma posmak: nieuprawnionej dociekliwości, odzierania artysty z jego człowieczeństwa, odmawiania mu prawa do zachowania prywatności w  tajemnicy według jego woli i odsuwania na drugi plan tego, co wypływało z jego ducha i talentu.  

W 40. rocznicę śmierci Elvisa Presleya pragnący wyrazić swoje uznanie dla niego wybrali pochylenie czoła przed wiecznie żywym i nam pozostawionym muzycznym królestwem, które on stworzył. W Poznaniu taką okazją był kolejny koncert „Poznaniacy pamiętają Presleya”. 

Dla mnie Elvis Presley pozostanie niedoścignionym mistrzem dynamicznej kreacji, ekstatycznej wolności na scenie, artystą pokonującym wszelkie ograniczenia i konwencje – z mocy wielbienia prawdy emocji, których subtelnościom i rytmom był oddany bez reszty.

Stefania Pruszyńska

Fot.: Łukasz Chmielewski

Na fot.: Piotr Bugzel, Polski Elvis,  w roli Elvisa Presleya na jednym z koncertów



wtorek, 08 sierpnia 2017

 

 

[...] w lasach chronionych i cennych przyrodniczo martwe drewno jest kluczowe dla gatunków rzadkich i umożliwia ich funkcjonowanie, nawet jeśli drzewa zostały połamane lub uschły. Ich uprzątanie jest najczęściej sprzeczne z potrzebami ochrony przyrody. Przykładem jest tu wycinanie suchych świerków w Puszczy Białowieskiej” – mówi dr Michał Żmihorski ze Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego w Uppsali

Usuwanie martwego drewna z lasu po pożarze, wichurze bądź ataku szkodników sprawia, że maleje liczba gatunków, m.in. ptaków, płazów, drobnych ssaków, owadów, mchów i porostów. Potwierdziły to analizy danych z całego świata, prowadzone z udziałem Polaków.

„W ekosystemach leśnych zdarzają się katastrofy – huragany, pożary, gradacje szkodników. Zawsze tak było, bo to naturalne zjawiska i nie są zagrożeniem dla lasu”  mówi w rozmowie z PAP jeden z autorów publikacji w „Journal of Applied Ecology” (10.1111/1365-2664.12945), dr Michał Żmihorski ze Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego w Uppsali.

I zaznacza, że z przyrodniczego punktu widzenia takie katastrofy nie są na ogół problemem. „Silny wiatr może zrzucić ptasie gniazdo lub przerzedzić las, ale ekosystem jako całość jest stabilny i szybko się regeneruje. Problemem są natomiast działania zarządców lasu, w Polsce leśników, którzy są przekonani, że muszą interweniować, by pomóc w regeneracji lasu. Najczęściej zaczynają oni szybko usuwać martwe drewno i wprowadzać sztuczne odnowienie drzewostanu. Co ważne, podejmują oni takie interwencje również w lasach chronionych, wyłączonych z gospodarczego użytkowania, np. w rezerwatach, jak ostatnio w rezerwacie  »Jałówka« niedaleko Białegostoku” powiedział.

Naukowcy chcieli sprawdzić, jak takie ingerencje „uprzątanie” martwego drewna przez ludzi może wpływać na leśne organizmy, m.in. porosty, mszaki, rośliny naczyniowe, owady, pajęczaki, gady, ptaki, nietoperze, gryzonie i inne. Kierowany przez Simona Thorna z Julius-Maximilians-University Wurzburg w Niemczech zespół 29 naukowców z USA, Kanady, Niemiec, Hiszpanii, Szwajcarii, Korei Południowej, Polski, Austrii i Australii przenalizował niemal 240 wcześniejszych publikacji naukowych z całego świata, dotyczących usuwania drzew z lasów po naturalnych katastrofach.

Uwzględnione w tych badaniach lasy były traktowane dwojako: pozostawiane samym sobie   albo też ludzie usuwali zalegające w nich martwe drewno. Analizując wcześniejsze wyniki badań naukowcy skupili się na lasach, w których skala zniszczeń spowodowanych przez żywioł była ogromna dotknęła ponad 75 proc. drzew.

Okazało się, że sprzątanie lasu po zaburzeniu silnie wpływa na wiele grup organizmów leśnych. „Skład gatunkowy tych grup się zmienia: gatunki typowo leśne, np. te związane z martwym drewnem, wycofują się z miejsc objętych zabiegami uprzątania martwego drewna. Na ich miejsce pojawiają się za to gatunki typowe dla terenów otwartych. Zabiegi uprzątania martwego drewna są zatem istotnym przekształceniem ekosystemu leśnego w kierunku środowisk otwartych. Choć zarządzający lasem chcą przyspieszyć regenerację lasu po zaburzeniu  to skutki ich działań są odwrotne: opóźniają regenerację i pogarszają sytuację gatunków typowo leśnych”    mówi Michał Żmihorski.

Wyniki analiz są jednoznaczne: usuwanie martwego drewna z lasu powoduje wśród leśnych gatunków zmiany w skali stanowiącej ekologiczny odpowiednik małej rewolucji. Tam, gdzie człowiek „uprzątnął” las po naturalnej katastrofie, mniej jest gatunków mchów i porostów, ptaków, grzybów i chrząszczy saproksylicznych  czyli związanych z martwym drewnem, a także skoczogonków żyjących w glebie i ściółce maleńkich, ale niezwykle licznych zwierząt blisko spokrewnionych z owadami.

Do gatunków, którym usunięcie martwego drewna i „otwarcie” przestrzeni sprzyja należą niektóre gatunki ślimaków, pająków i chrząszczy. Po wycięciu lub wywiezieniu drzew z reguły ich przybywa.

Naukowcy przewidują, że z powodu zmian klimatycznych katastrofy naturalne w lasach pożary, huragany i gradacje szkodników mogą się stać coraz częstsze. „Dlatego powinniśmy skutecznie nimi zarządzać, aby pozyskiwać surowiec ale też chronić bioróżnorodność” – podkreśla dr Żmihorski.

I zaznacza, że „obecnie rozumiemy funkcjonowanie lasu znacznie lepiej, niż 50 lat temu  dlatego powinniśmy zaktualizować zasady jego użytkowania (...). Takie uprzątanie lasu jest bardzo drogie, więc jeśli dodatkowo nie przynosi zamierzonych efektów, powinniśmy z niego zrezygnować – dlaczego podatnik ma finansować zabiegi, które nie przynoszą efektów?”.

Przedstawione w „Journal of Applied Ecology” wnioski oznaczają co innego w kontekście lasu gospodarczego, a co innego – lasu o cechach naturalnych, gdzie powalone kłody w rzeczywistości tętnią życiem: stanowią miejsce rozwoju tysięcy organizmów i dostarczają im pożywienia oraz schronienia.

„W lesie gospodarczym właściciel chce zmniejszyć straty ekonomiczne po zaburzeniu i odzyskać przynajmniej część surowca. Naturalne jest zatem, że pozyskuje przewrócone drzewa. Natomiast w lasach chronionych i cennych przyrodniczo martwe drewno jest kluczowe dla gatunków rzadkich i umożliwia ich funkcjonowanie, nawet jeśli drzewa zostały połamane lub uschły. Ich uprzątanie jest najczęściej sprzeczne z potrzebami ochrony przyrody. Przykładem jest tu wycinanie suchych świerków w Puszczy Białowieskiej” – mówi ekolog z Uniwersytetu Uppsali.

Według autorów publikacji, obowiązujące dotychczas zasady bezwarunkowego uprzątania powierzchni zaburzonych w lasach wymagają weryfikacji. Takie zabiegi nie są niezbędne, a w lasach szczególnie cennych przyrodniczo są wręcz szkodliwe.

 Anna Ślązak, PAP - Nauka w Polsce

Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl


Michał Żmihorski, doktor biologii, naukowo zajmuje się ochroną przyrody w lasach. Jest pracownikiem szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego w Uppsali  i  krakowskiego Instytutu Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk. 


Fot., notka biograficzna i podkreślenia w tekście: Stefania Pruszyńska, redakcja Gazety Autorskiej „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl



środa, 02 sierpnia 2017

„Bóg jest, a mimo to ludzie sądzą, że trzeba Go nadal szukać, bo trudno im się pogodzić z tym, że życie jest aktem wiary” – Paulo Coelho

„Im bardziej badam świat, tym bardziej wierzę w Boga” – Albert Einstein

„Ludzkość to szalony gatunek:

modli się do niewidzialnego Boga

i wyzyskuje widzialną naturę,

nie zdając sobie sprawy,

że widzialna natura

jest niewidzialnym Bogiem,

do którego się modli” – Hubbert Reeves

„Przewidywania poetów są zapomnianymi przygodami Boga” – Elias Canetti

„Jednym z dowodów istnienia Boga jest panująca we wszechświecie harmonia” –  André Marie Ampère 

Cytaty wybrała: Stefania Pruszyńska


poniedziałek, 31 lipca 2017

 

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał zakaz wycinki w Puszczy Białowieskiej – piły i harwestery muszą zostać wstrzymane bezzwłocznie. Oznacza to, że w opinii Trybunału zwiększona wycinka w Puszczy może spowodować poważne i nieodwracalne szkody w tym bezcennym przyrodniczo miejscu.

Dziś [28 lipca 2017 r. - przypis mój: Stefania Pruszyńska] Trybunał Sprawiedliwości UE ogłosił, że nakazał Polsce wstrzymanie wycinki na obszarze Puszczy Białowieskiej.  W praktyce oznacza to nie tylko zawieszenie wykonywania decyzji  ministra środowiska Jana Szyszki z marca 2016 r. dopuszczającą zwiększenie wycinki na terenie Nadleśnictwa Białowieża, ale także zakaz usuwania starych, martwych drzew na terenie całej Puszczy. Zakaz wycinania drzew, których usuwanie grozi trwałości chronionych w puszczy siedlisk i gatunków, obowiązuje do ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy Puszczy przez Trybunał. Jedyny wyjątek stanowią bardzo rzadkie sytuacje związane z bezpieczeństwem publicznym.

By zatrzymać wycinkę Puszczy Białowieskiej, Trybunał skorzystał z tzw. środków tymczasowych. Jest to nadzwyczajny instrument prawny, który zawiesza działania, będące  przedmiotem sporu, ze skutkiem natychmiastowym. Trybunał wykorzystuje go bardzo rzadko – tylko w przypadkach, jeśli istnieje poważne zagrożenie, że działania te mogą spowodować znaczące i nieodwracalne szkody.

Koalicja organizacji pozarządowych (ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Dzika Polska, Greenpeace, Greenmind, OTOP, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, WWF) oczekuje od rządu natychmiastowego zastosowania się do postanowienia Trybunału i zaprzestania wycinki, która jest prowadzona z niespotykaną intensywnością i powoduje coraz więcej szkód.

Decyzja Trybunału potwierdza to, o czym wcześniej alarmowała Komisja Europejska, UNESCO i większość środowiska naukowego – to zwiększona wycinka, nie kornik, zagraża chronionym w Puszczy siedliskom i gatunkom i powinna zostać wstrzymana natychmiast, zanim dojdzie do nieodwracalnych szkód.

W tym samym czasie w Puszczy trwają protesty aktywistów, którzy napływają z całego świata, by powstrzymać na miejscu wycinanie Puszczy przez harwestery. Jak alarmują  uczestnicy, zachowanie służb mundurowych, które zostały ściągnięte do Puszczy z całego kraju, by ochraniać harwestery, jest coraz bardziej brutalne i stanowi niejednokrotnie zagrożenie dla zdrowia i życia protestujących.

Źródło: Informacja prasowa z 28 lipca 2017 r. Greenpeace Polska http://www.greenpeace.org/poland/pl/

Fot.: Stefania Pruszyńska, Gazeta Autorska „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl



 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 280